UFF:lla on yli 20 secondhand-vaatemyymälää eteläisessä Suomessa, joissa keräämme varoja vaatekeräyspalvelun tuottamiseen sekä kehitysyhteistyön tukemiseen Afrikassa ja Aasiassa. Jokaisessa myymälässämme on yksilöllinen valikoima ja omanlaisensa tunnelma.
Tässä juttusarjassa esittelemme kaikki UFF:n myymälät seniorista junioriin. Marraskuun alkuun piristyksenä toimii Kaisaniemen uusi myymälämme.
Aluepäällikkö Topi Koskinen, kerro Kaisaniemen UFF:n perustamisesta?
UFF:lla on ollut Kaisaniemessä myymälä vasta reilun puolen vuoden ajan eli avasimme siellä ovet maaliskuussa 2022. Oli jo pitkään ollut itsestään selvää, että pyrimme avaamaan alueelle oman myymälän, mutta sopivien tilojen löytäminen vei kyllä oman aikansa. Kaisaniemi on ollut pieni aukko UFF:n vintage-myymälöiden ketjussa ja halusimme tietysti saada mahdollisimman kattavan verkoston Helsingin sydämeen.
Tämä reilu puoli vuotta on kyllä todistanut, että meidän palveluitamme on alueella kaivattu. Asiakasmäärät ovat olleet heti alusta lähtien aivan mahtavia ja ne kasvavat vieläkin jatkuvasti. Aluksi olimme hiukan huolissamme myymälän löydettävyydestä. Olemme vähän nurkan takana, joten jos ei meitä osaa etsiä, voi vahingossa kävellä ohi. Onneksi tämä osoittautui turhaksi huoleksi.
Millainen myymälä Kaisaniemessä on?
Alue on loistava second hand-vaatemyymälälle. Vintage-painotteisuus oli myös alusta alkaen selkeä valinta alueen erikoispiirteet huomioon ottaen. Aivan nurkan takanahan on esimerkiksi Helsingin Yliopisto eli täällä liikkuu erittäin paljon asiakaskuntaa, joka arvostaa yksilöllistä ja ympäristöystävällistä pukeutumista.
Myymälän tilat eivät ole mitenkään valtaisat, mutta ne ovat kyllä erittäin hyvin tarkoitukseensa sopivat. Iso, avara ja helposti muokattavissa oleva tila metroasemalla oikein hyvien liikenneyhteyksien vieressä.
Millaista myymälän henkilökunta on?
Meillä on siellä töissä kymmenen erinomaista vintage-muodin ammattilaista. Heidän yhteistyönsä on loistavaa eli henkilökemiat toimivat oikein hyvin. Voin sanoa, että meillä on oikeasti myymälän näköinen henkilökunta.
Aloitimme tiimin luomisen talon omasta henkilökunnasta, mutta olemme saaneet kyllä palkata lisää uutta väkeä. Yhteisenä tekijänä kaikilla heillä on selkeä arvostus secondhand-vaatteisiin, kierrätykseen ja kestävään kehitykseen.
Myymäläpäällikkö Melanie Krysl, olet ollut Kaisaniemessä ihan myymälän perustamisesta lähtien. Milloin tulit töihin UFF:lle ja miten olet viihtynyt?
Erittäin hyvin olen UFF:lla viihtynyt, koska olen vieläkin reilun seitsemän vuoden jälkeen täällä! Kaikissa toimispisteissä missä olen ollut UFF:lla töissä on aina ollut oikein hyvä meininki. Siirryin tänne Kaisaniemeen Kontulan myymälästä, jossa olin myös myymäläpäällikkönä.
Näissä hommissa saa tarpeeksi mielenkiintoisia haasteita, jotka tietysti kehittää omaa ammattitaitoa hyvin. Ja tätä meidän työporukan merkitystä työssä viihtymiselle ei voi tietenkään aliarvioida.
Miten myymälä rakennettiin?
Me lähdimme liikkeelle isosta tyhjästä hallista. Apuun pyysimme Hakaniemen vintage-UFF:n asiantuntijoita ja suunnittelimme myymälätilat osittain heidän vinkkien pohjalta. Sitten kävimme töihin ja rakensimme tilat myymäläkuntoon. Sisustus ja muut tyylivalinnat perustuivat tietysti pitkälle myymälävision toteuttamiseen. Esimerkiksi graffititaiteilija Riku Hyötyläinen teki myymälän tyyliin sopivan custom-työn kassatilojen taustalle.
Ja koska myymälätilat suunniteltiin ja toteutettiin huolellisesti ja kokonaisvaltaisesti, ei avauksen jälkeen ole ollut tarvetta tehdä lainkaan muutostöitä. Tiloista tuli ihanan monipuoliset ja mukautuvat.
Miten kuvailisit Kaisaniemen valikoimaa?
Myymälästä löytyy jokaiselle jotain, koska valikoimamme on niin monipuolinen. Täydennämme usein tuotevalikoimaa ja muokkaamme osastot eri teemojen pohjalta. Pääasiallisesti voi kuitenkin sanoa, että valikoima painottuu uudempaan vintage-muotiin. 2000-luvun taitteen muoti, street fashion, matalat farkut ja biletopit ovat esimerkiksi tällä hetkellä hyvin esillä.
Osastoissa on paljon vaihtelua esim. Adidas-, farkku-, bändipaita-, army- ja sporttiosastot ovat näytillä. Pyrimme pitämään valikoimassa unisex-tunnelman, joten naisten ja miesten vaatteita ei ole suuremmin eroteltu toisistaan.
Meillä on myös pieni true vintage-osasto, jossa on jopa 1950-60-luvun tuotteita. Haluamme pitää tarjolla mahdollisimman vaihtelevan ja runsaan valikoiman, jotta asiakkaamme pääsevät metsästämään secondhand-aarteita.
Miten myymäläsomistus hoidetaan teillä?
Meidän tiimissämme on mahdottoman taitavia ja ahkeria somistajia, joten pystyn kyllä heille pitkälti antamaan vapaat kädet. Tuotevalikoimahan on meillä ehtymätön inspiraation lähde.
Toteutuksen pyrimme tekemään isommalla porukalla, jotta kaikki saavat antaa oman panoksensa. Meidän teemaseinällä on ollut esimerkiksi eläinprintti-, sadonkorjuu, Pieni talo preerialla-, häämekko-, kukkamekko- ja Runaway bride –teemoja käytössä.
Mitä teiltä tällä hetkellä haetaan?
Ajankohtana on Millenium-muoti vieläkin vahvasti pinnalla. Merkkeinä puolestaan vanha suomalainen design, kuten 1960–70-lukujen Vuokko, on haluttua tavaraa. Yleistasolla ikisuosikit eli bändipaidat, varsinkin harvinaisemmat sellaiset ja hyvät laadukkaat farkkumerkit menevät saman tien ja niitä tullaan myymälästä ihan metsästämään.
Mikä on mielestäsi Kaisaniemen vahvuus?
Meillä on ihana avara ja hyvin valaistu tila, johon olemme luoneet kivan ja helpon shoppailuympäristön. Sijaitsemme keskeisellä paikalla, johon on helppo piipahtaa ihan rautatieaseman vieressä. Ja meidän upea valikoimamme on tietysti selkeä vahvuus!
Millaista asiakaskuntaa teillä käy?
Tällä hetkellä asiakaskunta on ollut pääsääntöisesti nuoria, yliopistolaisia ja koululaisia.Sen huomaa helposti siitä, että meillä kiireisin aika on aina kello kahden jälkeen iltapäivällä koulujen päätyttyä ja silloin ne jonot syntyvät.
On kuitenkin ollut oikein ihanaa nähdä, miten monimuotoista asiakaskuntaa meillä käy! Uskoisin, että hyvä sijainti ihan Helsingin ytimessä tietysti edesauttaa tätä.
Mitä haluat vielä lopuksi sanoa?
Olemme olleet vain puolisen vuotta auki ja meillä on jo paljon kanta-asiakkaita. Meidät on siis otettu asiakkaiden keskuudessa todella hyvin vastaan, iso kiitos siitä teille! Ja tietysti samat myös isot kiitokset meidän tiimille, he ovat loistavia ammattilaisia!