UFF:lla on jo 24 myymälää eteläisessä Suomessa. Keräämme varoja vaatekeräyspalvelun tuottamiseen sekä kehitysyhteistyön tukemiseen Afrikassa ja Aasiassa. Jokaisessa myymälässämme on yksilöllinen valikoima ja omanlaisensa tunnelma. Tässä juttusarjassa esittelemme kaikki UFF:n myymälät seniorista junioriin. Nyt on vuorossa kurkistus Espoon myymälämme.
Aluepäällikkö Maria Hentilä, miten UFF:n Iso Omenan myymälä on perustettu?
Iso Omenassa oli käyty aikaisemmin katselemassa sopivaa liiketilaa, kunnes sopiva tila löytyi alkuvuoden 2023 puolella. Pääsimme mukaan Kieppi Second Hand Marketiin, joka avattiin syyskuussa.
Miten kuvailisit tätä Espoon myymälää?
Myymälä on yksi ketjumme pienimpiä myymälöitä. Neliöt ovat siitä huolimatta tehokkaassa käytössä, koska myymälän pohja on hyvin selkeä. Myymälän valikoiman painopiste vaatetuksessa sekä asusteissa, kodintekstiilejä tai astioita emme myy lainkaan.
Opasteet ohjaavat Iso Omenan Kieppiin, seuraa tarroja liukuportaissa ja käytävillä.
Kerro jotain myymälän henkilökunnasta?
Myymäläpäällikkö Ina Jantunen siirtyi Kauppakeskus Redin myymälästä Omenaan. Muuten lähes koko henkilökunta on uutta ja hienosti on löytynyt yhteinen sävel!
Myymäläpäällikkö Ina Jantunen, miten päädyit UFF:lle?
Aloitin UFF:lla 10 vuotta sitten, kun Espoontorille perustettavaan myymälään haettiin myymäläpäällikköä. Työskentelin sitä ennen Lindexillä apulaismyymäläpäällikkönä, ja ennen vaatekauppaan siirtymistä tein uraa myös parturikampaajana.
Työskentelin Espoossa kolme vuotta, kunnes siirryin perustamaan ensimmäistä vintage-myymälää Hakaniemeen. Siinä vastuullani olivat myymälän somistus ja layout. Koska vintageen keskittyminen suorastaan räjäytti Hakaniemen myynnit, vintage-myymälöitä perustettiin sittemmin useampia. Viimeisin etappi ennen Espooseen paluuta oli Helsingin Kalasatama, jossa olin perustamassa Redin myymälää syksyllä 2022.
Miten myymälä on suunniteltu ja miten sen somistus toteutetaan?
Myymälämme on uuden konseptin mukainen, eli mustat telineet ja rouheaa OSB-levyä. Olemme rakentaneet selkeät osastot miehille, naisille ja lapsille. Koska myymälätila on korkea, tilaan saadaan avaruutta valaisemalla seiniä ja ikkunoita spottivaloilla. Myymälän pienen koon takia meillä ei ole mallinukkeja käytössä. Tämä ratkaisu helpottaa sekä somistusta että asiakkaita, koska he saavat haluamansa vaatteet heti mukaan toisin kuin jonottamalla mallinukkien päältä. Somistuksessa mietitäänkin esillepanoa ikkunan rekkien kautta. Esillepano muuttuu päivittäin, koska tuotteiden kierto myös ikkunoissa on nopeaa. Myymälän layout muuttuu aina tasarahapäiviin, ja palaa takaisin normaaliin järjestykseen uuden valikoiman myötä.
Miten kuvailisit myymälän tuotevalikoimaa?
Vaikka myyntituotteiden kappalemäärä on suhteellisen pieni, tarjontaa on jokaiselle vauvasta vaariin. Valikoimassamme ei ole ollenkaan kodin tekstiilejä, astioita, pientavaraa, kirjoja ja pehmoleluja. Naapuriliikkeissä on hyvät valikoimat näistä tuotekategorioista, joten itse keskitymme vaatteeseen ja erityisesti panostamme miesten vaatteisiin.
Mikä teiltä tällä hetkellä haetaan?
Meiltä ostetaan ajanmukaista tuotetta: neuleet, asusteet, takit ja kengät myyvät erityisen hyvin. Seuraamme tiiviisti myynnin kehitystä ja mietimme tarkasti mitä laitamme uuteen valikoimaan.
Jokainen UFF:n myymälä on hengeltään hieman erilainen. Mikä on mielestäsi Iso omenan myymälän oma juttu?
Kuulumme osana Kieppiä suurempaan kokonaisuuteen. Vaikka myymälämme on pieni, valikoima on laadukas ja monipuolinen suhteessa neliöihin. Se on välillä haastavaa, mutta olemme onnistuneet tässä. Erotumme valikoiman laadulla.
Meillä on myös motivoitunut ja osaava henkilökunta, ja se luo hyvän yhteishengen. Tänne on kiva tulla joka päivä, kun kaikki tekevät tätä työtä sydämellä.
Millaista asiakaskuntaa teillä käy?
Meidän asiakkaissamme ei erotu mikään tietty ikäluokka – tuntuu että kaikki ovat löytäneet myymälämme. On ihana huomata nuorten valveutuneisuus, he aidosti välittävät maapallostamme. Ihailen myös heidän käsittämätöntä muodin luomisen ja stailaamisen kykyään.
Haluatko lähettää terveisiä asiakkaille?
Kiitokset asiakkaille, olette löytäneet meidät. Haluan myös kiittää henkilöstöä, koska tämän liikkeen avaus on mennyt hyvin. Kauppakeskuksen henkilöstö on myös antanut tukea koko prosessin ajan. Tästä on hyvä jatkaa!