UFF:n vaatekeräyspalvelun ja alihankkijoiden logistiikan ympäristövaikutuksia tutkittu

UFF:n hiilikädenjälki eli vaatteiden uudelleenkäytöstä saatava potentiaalinen hiilidioksidipäästösäästö on merkittävästi suurempi verrattuna toiminnasta aiheutuviin hiilidioksidipäästöihin. Suurimmat omat hiilidioksidipäästöt aiheutuvat kuljetuksista; omasta- ja alihankintakeräyksestä sekä lähtevistä kuljetuksista. UFF:n omassa vaatekeräyslogistiikassa käytetään liki 60 % kuljetuksissa jätteistä valmistettua dieseliä, joka vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 prosenttia verrattuna perinteiseen fossiiliseen dieseliin.

UFF tekee yhteistyötä korkeakoulujen kanssa ja tänä vuonna Hanken School of Economicsin Humlog-instituutin (The Humanitarian Logistics and Supply Chain Research Institute) oppilaat tekivät UFF:lle tutkimuksen osana Corporate Sustainability-kurssia. Tutkimushankeessa opiskelijat kartoittivat UFF:n alihankkijoina toimivien kuljetusyritysten ympäristövaikutuksia keskittyen kuljetuksista aiheutuviin hiilidioksidipäästöihin. Tutkimus on osa laajempaa UFF:n keräyspalvelun kokonaishiilijalanjälkeä kartoittavaa selvitystyötä. Kuljetusten hiilidioksidipäästöjen tunnistaminen on tärkeää, sillä tavaraliikenne aiheuttaa merkittävän osan globaaleista hiilidioksidipäästöistä. Fossiilisten polttoaineiden poltosta aiheutuu hiilidioksidipäästöjä, jotka kiihdyttävät ilmaston lämpenemistä.

Tutkimuksessa kerättiin tietoja myös kuljetusyritysten ympäristönhallintaprosesseista. Tutkimuksen kysymyksiin vastasi 56 % satelliittikerääjistä. Alihankintaa UFF:lle tekevien vaatekeräyskuljetusten hiilidioksidipäästöt laskettiin GHG-protokollan mukaisesti (Green House Gas Protocol). Laskenta perustui alihankintana suoritetun kuljetuksen polttoaineen kulutukseen kalenteri-vuoden ajalta. Kyselyyn vastanneiden kuljetusyrityksen vuoden 2020 hiilidioksidipäästöt olivat 90,27 hiilidioksidiekvivalentti-tonnia. UFF:n oman vaatekeräyksen hiilidioksidipäästöt vuonna 2020 olivat 334 hiilidioksidiekvivalenttitonnia.

Suurimmalla osalla vastanneista kuljetusyrityksistä ei ollut käytössään ympäristönhallintajärjestelmää. Päästöjen vähentämisen suurimpina haasteina nähtiin taloudelliset kysymykset, kuten investoinnit tai ympäristöystävällisemmän polttoaineen hinta verrattuna normaaliin polttoaineeseen. Tutkimuksessa saatiin lisätietoa UFF: n alihankintakeräyksen ympäristöasioiden hallinnan nykytasosta. Oppilaat tekivät myös lyhyen ja pitkän aikavälin kehitysehdotuksia alihankintakeräykseen kuten vuotuisten hiilidioksidipäästöjen raportointa, ajotapakoulutusta sekä siirtymistä uusiutuviin polttoaineisiin.

Satoi tai paistoi
Related Posts