UFF:n myymälät tutuksi: Hakaniemi

UFF:lla on Etelä-Suomessa 22 suosittua second hand-vaatemyymälää. Säätiö kerää varoja käytettyjen vaatteiden myynnillä kotimaan vaatekeräyspalvelun tuottamiseen sekä globaalikehitystyön tukemiseen Afrikassa ja Aasiassa. 

Tässä sarjassa esittelemme kaikki UFF:n myymälät seniorista junioriin. Ensimmäisenä vuorossa on Helsingin Hakaniemessä, Hämeentie 4:ssä, sijaitseva vintage-myymälä. Hakiksen valikoima on vintage-vaatteita 1960-luvulta viime vuosituhannen loppuun asti.

Aluepäällikkö Piia Salmijärvi, milloin Hakaniemen myymälä on perustettu?

Myymälä avautui vuonna 1993 eli Hakis täyttää parin vuoden kuluttua kolmekymmentä vuotta. Se on toiminut koko ajan samoissa tiloissa. Ympäristö on erittäin eläväinen, myymälä sijaitsee lähellä Hakaniemen kauppahallia ja toria, joten lähistöllä riittää paljon asiakaskuntaa.

Kuinka suuri myymälä on kooltaan ja asiakaskunnaltaan?

Neliöitä myymälässä on yli 400 ja henkilökuntaa noin 15. Hakiksen asiakasmäärä on pysytellyt viime vuodet samoissa lukemissa, reilussa 60 000. Viime vuoden poikkeustilanne ei paljon lukumäärään vaikuttanut. Tänä ja viime vuonna on tietysti ollut tarpeen rajoittaa tarvittaessa asiakasmäärää, jotta pystymme tarjoamaan kaikille asiakkaillemme mahdollisuuden tehdä ostoksia turvallisesti.

Myymälänhoitaja Ina Jantunen, olit ensin Espoontorin UFF:lla myymälänhoitajana ja siirryit sieltä Hakaniemeen samoihin työtehtäviin vuonna 2016. Millaisia muutoksia myymälässä on tapahtunut sinun aikanasi?

Suurin muutos oli se, että myymälä uudistui vintage-painotteiseksi vuonna 2018. Muokkasimme myymälän layoutia jo aiemmin kevyemmäksi ja kutsuvammaksi. Esimerkiksi sisääntuloalueella esitellään nyt ajankohtaista valikoimaa. Vintage-muutoksen myötä lisäsimme myös myymäläviihtyvyyttä sohva-alueella, joka ei tietenkään ole tällä hetkellä käytössä asiakasturvallisuussyistä. Myymälätila on kyllä erittäin sopiva vintagetyyliin ja olemme päivittäneet myymäläilmettä vuosien varrella eri tavoin. Esimerkiksi kassa-aluetta on laajennettu, sovituskopit ovat vaihtaneet paikkaa ja valaistusta on päivitetty.

Kuvassa vasemmalta oikealle myyjä Salla, apulaismyymälänhoitaja Patrik ja myymälänhoitaja Ina Jantunen. Etualalla myyjä Veera.

Mikä vintage-muutoksen taustalla oli?

Myymälässä oli aiemmin yksittäinen vintage-osasto, joka löysi asiakaskuntansa välittömästi. Sen suosion myötä panostimme vintage-muotiin muutaman vuoden ajan ennen virallista muutosta ja valikoima oli todella suosittu. Näin päädyimme koko myymälän uudistamiseen ja vaikka muutos oli ensin jännittävä ja suuritöinen, niin täytyy sanoa, että olen siihen erittäin tyytyväinen. Suuri kiitos tietysti kuuluu meidän henkilökunnalle muutoksen onnistumisesta!

Mikä on mielestäsi Hakiksen myymälän oma juttu?

Valikoiman laajuus on meidän vahvuus. Jokaiselle löytyy jotain; bändipaitoja, klassikkofarkkuja, 90-lukua ja paljon Street-vaatetta, joka on erittäin suosittua. Myymälän identiteetti on Industrial-tyylinen ja satsaamme siihen myös jatkossa somistuksessa vahvistaen asiakaskokemusta. Olemmekin saaneet paljon positiivista palautetta myymälän ulkonäöstä.

Millaista asiakaskuntaa myymälä houkuttelee?

Asiakaskunta tietysti koki muutoksen vintage-myymäläksi tulon myötä. Perusasiakkaamme on tällä hetkellä nuori, alle 25-vuotias, mutta kyllä Tasarahapäivillä ja Uuden valikoiman tullessa meillä käy kaiken ikäistä asiakasta. Vintage-muutos kyllä piristi myymälää ja aktivoi asiakaskuntaa.

Related Posts