UFF:n myymälät tutuksi: Freda

UFF:lla on 22 suosittua second hand-vaatemyymälää, joissa keräämme varoja kotimaan vaatekeräyspalvelun tuottamiseen sekä globaalikehitysyhteistyön tukemiseen Afrikassa ja Aasiassa. Myymälöissämme on reilu miljoona asiakaskäyntiä vuosittain.

Tässä sarjassa esittelemme kaikki UFF:n myymälät seniorista junioriin. Toisena vuorossa on Helsingissä, Fredrikinkatu 36:ssa sijaitseva klassikko vintage-myymälämme.

Aluepäällikkö Maria Hentilä, milloin Fredan myymälä on perustettu?

  • Freda on avannut ovensa uuden vuoden päivänä 1995 eli reilut 26 vuotta sitten. Kamppi on aivan loistavaa aluetta UFF:n myymälälle, siellä liikkuu paljon eri ikäryhmän ihmisiä. Fredan suosion kasvu on ollut huimaa varsinkin viime vuosina, etenkin nuoret ovat ottaneet sen omakseen. Heitä kiinnostaa totta kai yksilöllinen tyyli, mutta myös ympäristöarvot ovat heille tärkeitä.

Kuinka suuri myymälä on?

  • Freda on yksi suosituimmista myymälöistämme, vaikka tietysti viime kevään poikkeustilanne vaikutti hetkellisesti asiakasmääräämme. Nyt olemme panostaneet paljon myymälöidemme hygieniatasoon, jotta voimme tarjota sekä asiakkaillemme että henkilökunnallemme miellyttävän ja turvallisen shoppailuympäristön.

Millaista Fredan henkilökunta on?

  •  Meillä on tiimissä 12 henkilöä ja he ovat kaikki erittäin päteviä vintage-muodin ammattilaisia. Olemme satsanneet siihen, että kaikki myyjämme todellakin tietävät ja tuntevat second hand-muotia. Heillä on myös todella paljon arvopohjaista kiinnostusta kierrätysmuodin ympäristöhyötyihin.

Takarivissä vasemmalta myymäläpäällikkö Krista ja myyjät Pauliina, Emilia ja Maija. Edessä myyjät Nea ja Kalle.

  • Panostamme aina uuden valikoiman myötä omiin teemoihin inspiroiden asiakkaita tyylikokeiluihin ja teemme erilaisia teemaosastoja leikitellen väreillä, kuoseilla ja ilmiöillä. Ja ideoitahan on helppo juontaa meidän valikoimasta kuten Marimekon ja Vuokon kaltaisista kotimaisista klassikkomerkeistä, denimistä, gootti- ja sporttityyleistä ja monista muista.
  • Ikkunasomistuksiin käytetään aikaa ja energiaa yhdessä ideoiden sesonkien ja eri teemojen ympärillä. Näitä on hauska hyödyntää myymäläsomistuksen toteuttamisessa.

Mitä teiltä tällä hetkellä haetaan?

  • On vaikea valita yhtä asiaa monen joukosta, mutta farkku- ja goottiosastot ovat meillä todella suosittuja, samoin sportti- ja 80–90- lukujen tuotteet. Ja tietysti niin sanottu true vintage eli 50–70-luvun tuotteet ovat aina tykättyjä.

Mikä on mielestäsi Fredan myymälän oma juttu?

  • Sanoisin, että Fredan ilmapiiri on lyömätön. Huomioimme kaikki tyylit ja ilmaisutavat ja olemme ajanhermolla. Kunnia tästä täytyy antaa henkilökunnallemme, jotka itsekin arvostavat second hand-muotia suuresti.

Millaista asiakaskuntaa myymälä houkuttelee?

  • Parasta! Meillä käy paljon kaikenikäisiä asiakkaita, paljon nuoria, ja kaikki ovat todella mukavia ja kohteliaita. Ilmapiiri myymälässä on erittäin kiva sekä henkilökunnalle että asiakkaille. Nuoret ovat erittäin muotitietoisia, mutta second hand-muodin ympäristö- arvot ovat heille myös tärkeitä. He tuntevat vaatemerkit ja materiaalit sekä tietävät paljon vaatteiden kestävyydestä ja siitä, miten ne on tehty eli he ovat todellisia kierrätysmuoti-faneja.

Fredan talvivalikoimaa 2021

Myymäläpäällikkö Krista Alanko, olet ollut myymäläpäällikkönä Fredalla vuoden 2020 kesästä lähtien ja siirryt sinne Itäkeskuksen myymälästä. Miten työsi Fredalla on lähtenyt liikkeelle?

  • Täällä on hirvittävän kiva työskennellä ja suurin ansio siitä kuuluu meidän tiimille. Vaikka meitä on paljon, tulemme hyvin toimeen keskenämme.

Mitä muutoksia Fredalla on tapahtunut vuosien varrella?

  • Suurin muutos on tietysti myymälän kehittyminen vintage-myymäläksi vuonna 2018, jonka seurauksena myynti kasvoi valtavasti. Meidän tilat eivät tahdo enää riittää vastaamaan kysyntään, mutta tämä on ihan positiivinen haaste. Muutoksen syynä oli tietysti asiakastoiveisiin vastaaminen, koska vintage oli niin suosittua.

Miten kuvailisit Fredan valikoimaa?

  • Monipuolisuus on selkeästi meidän valtti. Asiakkaamme etsivät tuotteita yksikölliseen tyyliin ja pukeutumiseen. Tämä myös korostuu meidän henkilökunnassamme jokaisen oman uniikin tyylin myötä.

Fredan myymälän somistusta talvella 2021.

Related Posts