UFF TUKEE MOSAMBIKISSA TYTTÖJEN JA VAMMAISTEN LASTEN KOULUUNPÄÄSYÄ

UFF tukee Mosambikissa opetushanketta, jonka päätavoitteina on opetuksen laadun ja inklusiivisen opetuksen parantamisen Zambezian provinssin peruskouluissa. Suomen ulkoministeriö on myöntänyt hankkeelle tukea vuosille 2019-2024.    

Keskeisenä tavoitteena on oppilaiden koulutus- ja suoritustason parantaminen zambezialaisissa peruskouluissa. Hanke painottaa kyläyhteisöjen lisääntynyttä tukea ja sitoutumista lasten yleismaailmalliselle oikeudelle käydä koulua korostaen tyttöjen ja vammaisten lasten osallistumista. Inklusiivisen ja kaksikielisen opetuksen edistäminen tähtää eriarvoisuuden vähentämiseen.   

Kehitysmaissa suurin osa vammaisista lapsista ei pääse osallistumaan koulutukseen tai lopettaa sen kohdatessaan syrjintää tai osaamattomuutta muiden oppilaiden, opettajien tai muun henkilökunnan taholta. Koulutusjärjestelmän esteellisyys on myös suuri ongelma kehitysmaiden kouluissa tehden vammaisten lasten osallistumisen opetukseen käytännössä mahdottomaksi.  

SONIAN TARINA 

Sonia, 10-vuotias tyttö Mosambikin maaseudulla, oli aina halunnut päästä kouluun. Hänen vammansa vuoksi hän ei kuitenkaan ollut koskaan päässyt paikalliseen kouluun muiden lasten kanssa. Sonian vanhemmat häpesivät hänen vammaansa eivätkä uskaltaneet päästää häntä kouluun. Myöskään kukaan koulusta tai yhteisöstä ei ollut koskaan pyytänyt Soniaa tulemaan kouluun.  

Sonia olisi tarvinnut pyörätuolin pystyäkseen liikkumaan. Mosambikin maaseudulla asuvalla perheellä ei ollut varaa hankkia hänelle pyörätuolia. Sosiaaliviranomaiset tulivat eräänä päivänä kylään keräämään tietoa vammaisista lapsista ja Sonian nähtyään lupasivat tulla takaisin ja tuoda hänelle pyörätuolin. Heistä ei kuitenkaan kuulunut mitään puoleen vuoteen ja Sonian vanhemmat yrittivät silloin ottaa yhteyttä heihin siinä onnistumatta. Vuotta myöhemmin perhe sai vihdoin Sonialle pyörätuolin paikallisen kirkon lahjoittamana. Mutta Sonia ei silloinkaan päässyt kouluun, koska hänen vanhempansa pelkäsivät, että Soniaa kiusattaisiin.  

Viime vuoden lokakuussa UFF:n hankekumppanin ADPP Mozambiquen projektitiimi kävi paikallisessa koulussa yhdessä kyläyhteisön johtajien kanssa. He kertoivat koululle Sonian koulunkäynnin tärkeydestä. He myös vierailivat Sonian perheen luona ja rohkaisivat heitä lähettämään Sonian kouluun. Tämän vuoden helmikuussa 10-vuotias Sonia vihdoin aloitti koulunkäynnin – ensimmäistä kertaa elämässään. Sonia on onnellinen päästyään kouluun. Hän pitää opiskelusta ja hänellä on jo paljon uusia kavereita. Sonian vanhemmat ovat myös hyvin iloisia, että heidän lapsensa on päässyt kouluun.  

Related Posts