UFF tukee lasten oikeutta koulutukseen

Hyvää lapsen oikeuksien viikkoa! Me UFF:lla haluamme muistuttaa lasten aseman ja hyvinvoinnin edistämisen tärkeydestä kaikkialla maailmassa. Lapsen oikeuksien sopimuksen yksi tärkeimmistä tavoitteista on koulutuksen takaaminen kaikille lapsille. 

Noin 120 miljoonaa 6-15-vuotiasta lasta jää maailmassa kokonaan koulun ulkopuolelle. Moni koulua käyvä lapsi ei saa laadukasta opetusta eikä siksi opi riittävästi. Maailmalla noin 130 miljoonaa lasta ei osaa lukea tai laskea, vaikka on käynyt koulua neljä vuotta. 

UFF TUKEE MOSAMBIKISSA LASTEN KOULUUN PÄÄSYÄ 

Mosambikin tasavallassa, eteläisessä Afrikassa, on yli 26 miljoonaa asukasta ja vain noin puolet Mosambikin väestöstä on lukutaitoisia. Mosambikissa puhutaan yli 15:a paikallista kieltä. UFF on avustanut paikallista kumppaniaan ADPP Mozambique’ta lasten oppimisen tukemisessa monin tavoin liki 30 vuoden ajan.  UFF:n myymälöiden asiakkaat voivat ensi viikon aikana ostostensa yhteydessä tukea lasten opetuksen järjestämistä Mosambikissa. 

Koulurakennukset Mosambikin maaseudulla ovat yleensä yksinkertaisia, paikallisista materiaaleista rakennettuja.

LASTENAPU-HANKE 

UFF:n tukema Lastenapu-hanke on toiminut 1990-luvun alusta Nacalan alueella Mosambikissa. Hankkeessa tuetaan seitsemää esikoulua seitsemässä eri kylässä. Hankkeen tukemat päiväkodit esikouluineen ovat teoriassa tarkoitettu 2-5-vuotiaille lapsille, mutta jopa 14-vuotiaat lapset ovat osallistuneet toimintaan. Heille ei ole tarjolla muita vaihtoehtoja, sillä yhteisöissä ei ole varsinaisia peruskouluja.  

Koulutuksella on suuri merkitys erityisesti tyttöjen tulevaisuuden kannalta. Koulua käyvä tyttö todennäköisesti avioituu vanhempana, saa vähemmän lapsia sekä kykenee huolehtimaan lapsistaan paremmin kuin kouluakäymätön. Lastenapu-hanke on parantanut alueen tyttöjen tasa-arvoa. Nacalan alueella ilmoitettujen lapsiavioliittojen määrä on vähentynyt ja vastaavasti ammatilliseen koulutukseen osallistuvien tyttöjen määrä on noussut. UFF:n lahjoittajilla on merkittävä rooli hankkeen toiminnan ylläpitäjinä sen toimiessa lähes täysin säätiön tuen varassa.  

ZAMBÉZIAN OPETUSHANKE 

UFF tukee Mosambikissa myös opetushanketta, jonka päätavoitteina on opetuksen laadun ja inklusiivisen opetuksen parantamisen Zambezian provinssin peruskouluissa. Myös Suomen ulkoministeriö tukee hanketta, joka ratkoo Mosambikin perusopetussektorin yleisimpiä ongelmia, kuten opetuksen laadun alhaista tasoa sekä riittämätöntä inklusiivisen opetuksen saatavuutta.   

Kehittyvissä maissa suurin osa vammaisista lapsista ei pääse osallistumaan koulutukseen tai lopettaa sen kohdatessaan syrjintää tai osaamattomuutta muiden oppilaiden, opettajien tai muun henkilökunnan taholta. Koulujärjestelmän esteellisyys on myös suuri ongelma kehitysmaiden kouluissa tehden vammaisten lasten osallistumisen opetukseen käytännössä mahdottomaksi. Inklusiviisuuden kehittämishankkeissa suunnitellaan ja toimeenpannaan laaja-alaisesti tapoja toteuttaa myös vammaisten lasten oikeus koulutukseen.  

Hanke painottaa kyläyhteisöjen tukea lasten yleismaailmalliselle oikeudelle käydä koulua korostaen tyttöjen ja vammaisten lasten osallistumista. Tavoitteena on koulujen hallinnon ja opettajien pedagogisten taitojen paraneminen sekä tyttöjen ja vammaisten lasten koulunkäynnin tukeminen lisäämällä tietoisuutta ja vähentämällä koulujen ja opetuksen esteellisyyttä.  
 

SONIAN TARINA   

10-vuotias Sonia-tyttö Mosambikin maaseudulla oli aina halunnut päästä kouluun. Liikuntavammansa vuoksi Sonia ei kuitenkaan ollut koskaan päässyt paikalliseen kouluun muiden lasten kanssa. Sonian vanhemmat häpesivät hänen vammaansa eivätkä uskaltaneet päästää häntä kouluun eikä myöskään kukaan koulusta tai yhteisöstä ollut koskaan pyytänyt Soniaa tulemaan kouluun.   

Sonia tarvitsee pyörätuolin liikkuakseen eikä Mosambikin maaseudulla asuvalla perheellä ollut varaa sitä hänelle hankkia.  Mosambikin valtion sosiaaliviranomaiset vierailivat kylässä keräämässä tietoa vammaisista lapsista ja he lupasivat tuoda Sonialle pyörätuolin. Heistä ei kuitenkaan kuulunut mitään puoleen vuoteen, jolloin Sonian vanhemmat yrittivät  olla viranomaisiin yhteydessä siinä onnistumatta. Vuotta myöhemmin perhe sai vihdoin Sonialle pyörätuolin paikallisen kirkon lahjoittamana. Sonia ei kuitenkaan päässyt silloinkaan kouluun, koska hänen vanhempansa pelkäsivät, että häntä kiusattaisiin.   

Loppuvuonna 2019 UFF:n hankekumppanin ADPP Mozambiquen projektitiimi kävi paikallisessa koulussa yhdessä kyläyhteisön johtajien kanssa ja kertoivat koululle Sonian koulunkäynnin tärkeydestä. He myös vierailivat Sonian perheen luona ja rohkaisivat heitä lähettämään Sonian kouluun. 10-vuotias Sonia vihdoin aloitti koulunkäynnin – ensimmäistä kertaa elämässään. Sonia kertoo olevansa onnellinen päästyään kouluun. Hän pitää opiskelusta ja hänellä on jo paljon uusia kavereita. Sonian vanhemmat ovat myös hyvin iloisia, että heidän lapsensa on päässyt kouluun.  

Related Posts

We use cookies to give you the best online experience. By agreeing you accept the use of cookies in accordance with our cookie policy.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.


In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services