UFF ja Vammaiskumppanuus kouluttivat Mosambikissa vammaisinkluusiosta

Mosambikissa UFF:n tukeman ja ADPP Mozambiquen toteuttaman Zambézian kouluhankkeen työntekijöitä ja hankkeeseen osallistuvia opettajia on koulutettu tänä syksynä vammaisten inkluusiosta ja vammaisten lasten oikeudesta käydä koulua. Vammaiskumppanuus, seitsemän suomalaisen vammaisjärjestön kehitysyhteistyökonsortio ja UFF:n hankekumppani järjesti alkusyksystä koulutuksen vammaisten osallistamisen tärkeydestä.

Hanke opetuksen laadun kehittämiseksi on ollut käynnissä Mosambikissa parin vuoden ajan ja se jatkuu ulkoministeriön tukemana vuoteen 2024 saakka. Hankkeen tavoitteena on parantaa koulujen henkilöstön ja opettajien osaamista, tukea lasten aktiivisuutta ja itsevarmuutta sekä opinnoissa että vapaa-ajalla, vahvistaa yhteisöjä tukemaan koulujen toimintaa ja lasten oppimista sekä parantaa tyttöjen ja vammaisten lasten koulunkäyntimahdollisuuksia ja osallisuutta yhteisöissä.

Koulutuksen ensimmäinen vaihe järjestettiin UFF:n ja Vammaiskumppanuuden edustajien vierailun yhteydessä kaksi vuotta sitten paikan päällä Mosambikissa. Tänä vuonna vallitsevasta koronatilanteesta johtuen koulutus järjestettiin etäyhteyksien avulla. Kouluttajat ja osallistujat olivat hajautetusti neljällä suomalaisella ja neljällä mosambikilaisella paikkakunnalla koetellen etäyhteyksien toimivuutta.  Päivän mittaisen, intensiivisen koulutuksen aikana esiintyikin teknisiä haasteita osallistujien sekä englanti-portugali-tulkkien yhteyksien kestävyydessä.

Koulutuksen seuraamista Morrumbalassa.
Koulutukseen osallistuneita hanketyön-tekijöitä sekä vammaistukihenkilöitä Milangessa.

YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttaminen edellyttää kaikkien ihmisryhmien mukaan ottamista. Koulutuksessa sekä opettajat että kehitysyhteistyöhankkeiden työntekijät oppivat vammaisuudesta ja vammaisten ihmisten mukaan ottamisen eli inkluusion tärkeydestä. Hankkeen eri toimialueilla työskentelee usea vammaistukihenkilö, jotka jakoivat koulutuksen aikana omia kokemuksiaan vammaisuudesta lisäten ymmärrystä aiheesta.

Täysin etänä järjestetty koulutus havainnollisti toimivien yhteyksien tärkeyttä. Koulutuksen interaktiivisuus ja oppimisen syvyys ovat koetuksella, kun kouluttajat eivät näe osallistujien ilmeitä ja kun kysymysten teko kesken opetuksen ei onnistu helposti. Osallistujat olivat palautteen mukaan kuitenkin tyytyväisiä koulutukseen ja kokivat saaneensa lisää ymmärrystä vammaisuudesta sekä oppineensa uusia tapoja tukea vammaisia lapsia koulussa. UFF:n tukema kouluhanke sijaitsee Zambéziassa, Mosambikissa pitkien ja haastavien kulkuyhteyksien päässä, joten jatkossa on hyvä pohtia, mitä hanketoimintoja voidaan tulevaisuudessakin hoitaa etäyhteyksien avulla.

Related Posts

We use cookies to give you the best online experience. By agreeing you accept the use of cookies in accordance with our cookie policy.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.


In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services