LUKIOLAISET VISIOIVAT UFF:N MARKKINOINTIA

UFF:n viestintä tuo ilmastonmuutoksen, kehittyvien maiden haasteet sekä kestävän kehityksen osaksi suomalaisten arkipäivää. Vaatekierrätyksen ja globaalikehityksen ohella ilmasto- ja kehityskysymyksistä tiedottaminen on keskeinen osa organisaation toimintaa. Osana säätiön viestintä ja vaikuttamistyötä tänä keväänä ovat Turun klassillisen lukion Mainoskampanja-kurssin oppilaat tehneet omia mainoskampanjoita UFF:n eri viestintäkanaviin. Oppilaiden työt julkaistaan UFF:n sosiaalisessa mediassa kesän aikana ‘Turku takeover’-päivinä kolmena seuraavana keskiviikkona.

Oppilaat työskentelivät pienryhmissä rakentaen omaa kampanjaa laaja-alaisesti sloganin ja teeman keksimisestä yksittäisten mainoskonseptien luontiin ja toteuttamiseen. Ryhmille toimitettiin taustamateriaalia esimerkiksi UFF:n toiminnan arvoista. markkinointistrategiasta ja kohderyhmistä.

Turun klassillisen- ja Kerttulin lukion media- ja ct-opettaja Mattus Alsi: Mikä kurssin tavoitteena on? 

Kurssin tavoitteena on ymmärtää mainonnan tarkoitusperät ja kyetä tulkitsemaan, tunnistamaan, analysoimaan ja arvioimaan kriittisesti kaupallisia viestejä viestintäkanavissa ja mediassa. Pyritään kehittämään riittävää kriittistä ajattelukykyä eri markkinointi- ja myyntimenetelmien erottamiseen, tietoisuutta omasta roolistaan kaupallisessa mediaympäristössä sekä taitoa käyttää digitaalista ja kaupallista mediaa vastuullisesti.

Miten päädyitte tekemään yhteistyötä UFF:n kanssa? 

Halusin tehdä mainoskampanjan hyväntekeväisyysjärjestön kanssa, jolla on selvä markkinointistrategia. Näin pääsemme vaikuttamaan hyväntekeväisyyteen omalla tavallamme.

Miltä oppilaiden työt vaikuttavat? 

Opiskelijoiden työt ovat yleensä alkuun hyvin raakileita, joita ohjaamalla saadaan jalostettua eteenpäin. Opiskelijoiden pitää seistä ideoidensa takana, vaikka idea olisi tullut toiselta opiskelijalta tai opettajalta. Lopputulokset ovatkin yleensä aivan mahtavia, jotka mainostavat tuotteita tai palveluita juuri nuorten näkökulmasta.

Sanni Rantala, olit UFF:n mainoskampanja-kurssilla mukana. Mikä oli ryhmäsi teema?

Meidän ryhmän aiheena oli vaatelahjoittaminen ja teemana ‘Auttava käsi’. Me valittiin kyseinen teema, koska ajateltiin, että se olisi hyvä juuri meidän aiheeseen liittyen ja sopisi UFF:in brändiin ja arvoihin. Siitä oli helppo meidän jokaisen lähteä rakentamaan omia mainoksia. Tämä sama teema näkyy siis omassa mainoksessani ja ryhmäni kampanjan kolmessa muussa mainoksessa.

Miten UFF:n arvot välittyvät työssäsi?

UFF:n pääarvo reiluus ja sen avulla muiden auttaminen ja maailman parantaminen näkyvät mainoksessani teeman kautta. Suuri käsi auttaa henkilöä lahjoittamaan vaatteita UFF:lle, joka puolestaan ojentaa kätensä apua tarvitseville. Kierrätäminen ja sen tärkeys näkyvät UFF:n vaatekeräysastian kautta ja siitä, kun käsi auttaa henkilöä lahjoittamaan vaatteita. Kaunis luonto  taustalla ja pirteän kesäinen värimaailma mainoksessa muutenkin tuovat esiin luonnon ja siitä huolehtimisen tärkeyttä.

Oletko tyytyväisiä kurssiin ja omaan työhösi? 

Tämä mainoskampanjakurssi kyllä ylitti mun odotukset! Tuli ihan supermotivoitunut ja innostunut fiilis, kun kuultiin ekalla tunnilla, että tehdään mainoksia just UFF:lle! Oli tosi mielenkiintoista oppia mainonnan perusteita ja nykyään katsonkin mainoksia ihan eri tavalla esim. huomaan tehokeinoja sieltä. Erityisen kivaa oli, että tehtiin ryhmissä töitä. Oli kiva suunnitella sellainen yhteinen juttu mistä lähdettiiin liikkeelle ja siitä sitten lähteä miettimään sitä omaa mainosta. Ja aina pystyi kysymään apua kavereilta! UFF:n kanssa oli tosi kivaa ja helppoa tehdä yhteistyötä. Saatiin hyvää ja rakentavaa palautetta ja yhteydenotto kynnyskysymyksiä varten oli matala. UFF:sta välittyi sellainen aito into meidän projektia kohtaan.

Omaan työhön olen myös ihan supertyytyväinen! Siitä tuli hienompi, kun mitä ikinä olisin osannut kuvitella, vaikka itse sanonkin. Olen tosi ylpeä itsestäni, että sain tehtyä mainoksen valmiiksi lyhyessä ajassa ja käyttäen Photoshoppia, jota en koskaan ennen ollut käyttänyt.  Mun mielestä mun mainos on ihan superhieno ja just sellanen, kun mun visiokin oli ja tuo hyvin esille niitä juttuja UFF:sta mitä oli tarkoituskin.

Heidi Suvela, mikä sinun ryhmäsi teemana oli?

Minä ja ryhmäni kaksi muuta jäsentä pähkäilimme pitkään, minkä aihealueen valitsisimme pääsanomaksemme mainoskampanjassa. Päädyimme lopulta sitten UFF:n ympäristöystävällisyyteen, ja käsittelimme sen lisäksi rinnalla myymälöiden valikoimaa ja muotia. Omana työnäni tein mainosvideon, jossa seurattiin jopa hieman räväkän kauluspaidan matkaa aina yhden henkilön vaatekaapista UFF:n myymälään, ja sieltä taas uuden henkilön omistukseen.

Miten UFF:n arvot tulivat työssäsi esille?

Ryhmänä käsittelimme teemaa ehkä hieman tavallisesta poikkeavalla tavalla: tanssimme ja matkasimme vuosikymmenten läpi, samalla osoittaen, miten ympäristöystävällisesti voi saada kaappinsa pullolleen ajatonta muotia. Keskityin omassa mainoksessani ehkä hieman enemmän myymälän valikoiman puoleen kuin ympäristöystävällisyyteen. Ympäristöystävällisyys kuitenkin selviää todella loistavasti ryhmämme sloganista “Ajatonta muotia – aina ekologisesti”. Tarkoituksena olikin, että katsoja havahtuu siihen ekologisuuteen vasta mainoksen lopussa, kun slogan ilmestyy näytölle. Se antaa henkilölle tietynlaisen ahaa-elämyksen: saat ajattomia vaatekappaleita kokoelmaasi täysin ekologisesti UFF:n avulla. Ajaton muoti sitten taas tulee konkreettisesti esille siinä, miten valikoimaa esitellään sekä paidan elämäkerrasta.

Oletko tyytyväinen kurssiin ja lopputulokseen?

Lyhyesti: kyllä, erittäin tyytyväisiä! Kurssilla oli todella hauskaa ja luokassa vallitsi aina rento ilmapiiri. Rentoudesta ja hauskanpidosta huolimatta sain kuitenkin upeita ja aitoja kokemuksia mainosten tekemisestä sekä analysoinnista. Mielestäni on todella mahtavaa, että meille nuorillekin tarjotaan näin isoja tilaisuuksia näyttämään taitomme ja se, mihin kaikkeen me oikeasti pystymme! Omaan työhöni olen myös tyytyväinen – onnistuin mielestäni tuomaan sanoman hyvin esiin, vaikka ensin hieman epäröin oman osaamiseni suhteen. Työprosessi oli pitkä ja välillä hermoja raastavaakin. Kaikista kompastuskivistä huolimatta onnistuin mielestäni loistavasti, ja toivon, että pääsen joskus toteuttamaan jotain samanlaista tulevaisuudessa.

Sanni Rantala
Sannin mainos
Heidi Suvela
Related Posts