KYSELY: UFF VIIDENNEKSI SUOSITUIN VAATEKAUPPA

UFF:n vanhin secondhand-vaatemyymälä Helsingin Hakaniemessä on ollut auki reilut 28 vuotta ja säätiöllä on nyt 23 myymälää eteläisessä Suomessa. Myymälöissä kerätään varoja vaatekeräyspalvelun tuottamiseen koko maan alueella sekä kehitysyhteistyön tukemiseen.

Kaikissa myymälöissä on monipuolinen valikoima, joka antaa asiakkaille mahdollisuuden tehdä yksilöllisiä vaatelöytöjä edullisesti. Lisäksi kierrätetyn tuotteen ostaminen on kestävää kehitystä tukeva valinta.  Myymälöiden suosio onkin viime vuosina ollut voimakkaassa kasvussa, kuten second hand-kaupan yleensäkin ja UFF:n myymäläverkosto on kasvanut vastaamaan tähän kysyntään. Lue Ylen artikkeli aiheesta.​​​​​​​

UFF:n asiakkailleen ja sosiaalisen median seuraajilleen tekemissä kyselyissä secondhand-muodin arvostuksen kasvu on viime vuosina näkynyt selkeästi. Markkinointitutkimusyritys Crowst Oy:n vaate- ja muotitrendikyselyissä on tultu samaan lopputulokseen. Crowst-sovelluksessa on yli 30 000 rekisteröitynyttä käyttäjää Suomessa, jotka vastaavat eri aihealueiden kyselyihin älypuhelimensa kautta saaden oman mielipiteensä kuuluviin.

Crowstin Marketing & User Engagement Manager Jutta Närhi: Miten suomalaisten vaateostoksia kartoittanut kysely tehtiin? 

Kysely toteutettiin Crowst-sovelluksessa toukokuussa 2021 ja siihen vastasi viikon aikana reilut pari tuhatta henkilöä ympäri Suomen.  Kysely oli meidän oma trendejä seuraava kysely, jossa emme rajoittaneet vastaajien lukumäärää vaan kaikki, joita aihe kiinnosti, saivat vastata siihen.

Vastaajista kolme neljäsosaa oli naispuolisia ja ikäryhmittäin vastaajat jakautuivat siten, että 13-25-vuotiaita oli kolmasosa, 26-35-vuotiaita kolmasosa ja 35-72-vuotiaita kolmasosa.

Miten kiteyttäisit kyselyn ytimen?  

Käytetyt vaatteet ovat todellakin kasvattaneet suosiotaan! Niitä haluaa ehdottomasti hankkia jo useampi kuin joka viides vastaajista ja vain kaksi viidestä suosii uusia vaatteita. Ikäryhmästä riippumatta liki 40 % vastaajista ei ollut väliä sillä onko vaate käytetty vai uusi.

Näen tämän arvopohjaisena valintana. Ekologisuus on nykyään tärkeä kriteeri ja näin ollen kierrätysvaatteet ovat todella monella tasolla sopivia nykykuluttajalle.

Miten UFF sitten tuli kyselyssä esille? 

Kyselyssämme oli myös mahdollista halutessaan nimetä oma suosikkikauppansa ja yli puolet vastaajista tekikin niin. Listan alkupää on aika perinteistä, isojen vaateketjujen luetteloa. Mutta vastaajien keskuudessa viidenneksi suosituimmaksi vaatekaupaksi kipusi UFF.  Vaatekauppa-ala vaikuttaa olevan murroksessa. Näiden tutkimustulosten perusteella näyttää siltä, että UFF kilpailee omassa sarjassaan perinteisiä pikamuotiketjuja vastaan murroksen edelläkävijänä. Onnittelut siitä!

UFF:n kaikki 23 myymälää löydät täältä! Tervetuloa ostoksille!

Crowst Oy:n vaate- ja muotitrendikyselyn Top 5 vaatekauppaa

Related Posts