UFF:N TYÖ ESILLÄ KANSALLISESSA OPETUSALAN KEHITYSYHTEISTYÖNSEMINAARISSA 

UFF pyydettiin kansalliseen opetusalan kehitysyhteistyöseminaariin marraskuun 2019 lopulla Helsingissä esittelemään vuosikymmeniä jatkunutta työtään Mosambikin opettajaopistoissa. Opetushallitus, Opetus- ja kulttuuriministeriö, Ulkoministeriö ja suomalaisten kehitysjärjestöjen yhteistyöjärjestö Fingo ry kutsuivat UFF:n ja muita opetusalan asiantuntijoita tilaisuuteen, jonka tavoitteena oli globaalin oppimiskriisin ratkaiseminen ja onnistuneet monitoimijayhteistyömallit koskien kehitysmaita tukevan opetusalan yhteistyön tiivistämistä Suomen vastauksena globaaliin oppimisen kriisiin.

Seminaariohjelma rakentui temaattisten rinnakkaissessioiden ympärille, joiden lähtökohtana oli monitoimijayhteistyö tietyn maan koulutuksen laadun vahvistamiseksi. Säätiön kehitysyhteistyön asiantuntija Johanna Karinen esitteli UFF:n toimintaa Mosambikin opettajankoulutuslaitoksissa yhteissessiossa Suomen suurlähetystön Maputossa edustajan kanssa.

Esityksessä kerrottiin lisäksi UFF:n tukemien opettajankoulutuslaitosten historiasta, millaisia opettajia laitoksista valmistuu sekä yhteistyökokemuksista mosambikilaisen paikallishallinnon ja -viranomaisten kanssa. Säätiön tukemissa opettajaopistoissa koulutetut opettajat harjoittavat oppilaskeskeistä opetusta perinteisen auktoriteettiin perustuvan opetustavan sijasta sisällyttäen koulujen toimintaan myös lasten perheet ja koko yhteisön.

Mosambikin opetuskriisi koskee erityisesti tyttöjä ja vammaisia lapsia. Vain pieni osa lapsista suorittaa viisivuotisen alakoulun loppuun ja erityisesti tytöt lopettavat koulun aikaisin esimerkiksi hoitaakseen nuorempia sisaruksiaan tai avioliiton vuoksi. Mosambikissa lähes 50 % tytöistä menee naimisiin alle 18-vuotiaina. Tyttöjen ja lasten koulutus on yksi Suomen tärkeimmistä kehitysyhteistyön tavoitteista ja UFF onkin tukenut tavoitteen saavuttamista jo vuosikymmenten ajan. UFF:n tukemat opettajaopistot, joista monet ovat saaneet rahoitusta myös Suomen ulkoministeriöltä, ovat viimeisen reilun 25 vuoden aikana kouluttaneet 15 prosenttia Mosambikissa tällä hetkellä toimivista opettajista.

Related Posts