UFF:N TUKI ELINIKÄISELLE OPPIMISELLE KESKIÖSSÄ KANSAINVÄLISENÄ KOULUTUKSEN PÄIVÄNÄ 24.1.

Tänään 24.1. vietetään toista kertaa YK:n kansainvälistä koulutuksen päivää. Päivä on vahva viesti kansainväliseltä yhteisöltä siitä, että koulutuksella on kestävän kehityksen, tasa-arvon ja demokratian edistymisessä keskeinen rooli. Koulutus on tehokkain tapa vähentää köyhyyttä ja eriarvoisuutta; se on yksi tärkeimmistä työkaluista rakennettaessa oikeudenmukaisempaa, rauhallisempaa ja osallistavampaa yhteiskuntaa. Kansainvälinen koulutuksen päivä kytkeytyy YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin.

UFF:n globaalikehitystyön ydin onkin tukea elinikäistä oppimista kaikissa hankkeissaan. Laadukas koulutus antaa lapsille, nuorille ja aikuisille ammatillisten taitojen lisäksi valmiudet kohdata elämän eri haasteet ja elää toiset huomioon ottaen. Koulutus toimii henkilökohtaisen ja yhteiskunnallisen kehityksen mahdollistajana. Se auttaa toteuttamaan unelmia ja mahdollisuuksia, toimimaan vastuullisesti sekä antamaan positiivisen yhteiskunnallisen panoksen.

Yhdistyneiden Kansakuntien kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestön UNESCOn mukaan vuonna 2019 lähes 260 miljoonaa lasta ja nuorta ei käynyt koulua lainkaan, yli 600 miljoonaa lasta ja nuorta ei osannut lukea tai laskea peruslaskutoimituksia ja vain alle 40 % tytöistä suoritti yläasteen loppuun Saharan eteläpuoleisessa Afrikassa. Vammaiset lapset ja nuoret ovat yksi opetuksen suhteen syrjäytynyt ryhmä. Säätiö onkin sisällyttänyt Mosambikissa toteuttavaan opetushankkeeseen vammaisten lasten koulukäyntimahdollisuuksien parantamisen.

UFF on panostanut opettajakoulutuksen tukemiseen pitkäaikaisesti ja tukee tälläkin hetkellä 13 opettajankoulutuslaitosta Afrikassa ja Aasiassa. Säätiön tukema opettajankoulutuslaitos on esimerkiksi toiminut Maputossa, Mosambikissa vuodesta 1993 lähtien. Hyvän koulutuksen saanut pätevä opettaja toimii opetustyön lisäksi tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden esimerkkinä koko yhteisölle. Kun kaikille taataan mahdollisuus laadukkaaseen opetukseen, koulutus tukee koko yhteisön kestävää kehitystä. YK arvioi, että mikäli kansainväliset perus- ja toisen asteen opetuksen tavoitteet halutaan saavuttaa vuoteen 2030 mennessä, on koulutettava lähes 70 miljoonaa uutta opettajaa. Koulutettujen opettajien puute onkin tällä hetkellä suurin este YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiselle koulutuksen osalta.

Tutustu videolta malawilaisten opettajien toimintaan.

Related Posts